Eftermontering af luftaffjedring på autocamperen

Dato: 02- 12- 2016

Der er ikke mange autocampere, der er født med luftaffjedring. Det er muligt at eftermontere luftaffjedring, og dermed opnå væsentlig bedre køreegenskaber.

DanCampers tidligere medarbejder, John Ahrenkiel har for nogle år siden forfattet denne fine artikel - vi har fået lov at bringe den her på vores hjemmeside - Tak til John Ahrenkiel.

Kontakt os gerne og få et tilbud på montering af luftaffjedring på din autocamper.

Luftaffjedring på autocamperen

De fleste autocampere kører med max tilladt totalvægt, og navnlig bagakslen er hårdt belastet på grund af et stort udhæng og placeringen af tunge genstande i bagenden. Mens autocamperen er ny, betyder det at bagfjedrene altid er hårde, og på sigt sætter fjedrene sig så bagenden ender med at hænge. Det betyder også at bump fra ujævne veje lettere forplanter sig op gennem vognbunden.

Løsningen er luftaffjedring på bagakslen, som kan eftermonteres på de fleste autocampere, da ikke ret mange mærker er født med denne komfort som standard.

Der fås forskellige anlæg som er tilpasset den enkelte model, og sammen med disse følger en TÜV godkendelse som skal medbringes til syn.

Luftaffjedring kan populært deles op i tre anlæg:

  1. Enstrenget anlæg, hvor begge luftpuder er forbundne og således kører med samme tryk. Trykket kan reguleres og aflæses på et manometer i et betjeningspanel på instrumentbrættet, så man altid opnår bedste komfort til den aktuelle vej under kørsel. Dette anlæg er tilstrækkeligt for langt de fleste.
  2. Tostrenget anlæg, hvor hver luftpude har sin egen regulering. Dette bruges hvis køretøjets ene side er betydelig tungere end den anden, for at sikre at bilen altid står lige.
  3. Fuldautomatisk anlæg hvor en niveauregulator ordner hele justeringen af højden.

Vi har fået lov til at følge montage af anlæg 1 på en Fiat Ducato 244 hos DanCamper i Horsens.
Der er absolut ikke tale om et gør det selv projekt, da der arbejdes med bærende dele og trykluft, men blot et forsøg på at vise hvordan det virker.

Her ses hele sættet til en Fiat Ducato 244, som består at 2 dobbelte 6 tommer luftbælge med diverse beslag, en eldrevet kompressor, nogle fittings samt et betjeningspanel.

Her ses hele sættet til en Fiat Ducato 244, som består at 2 dobbelte 6 tommer luftbælge med diverse beslag, en eldrevet kompressor, nogle fittings samt et betjeningspanel.

 

 

Denne Fiat havde i forvejen hjælpefjedre.

Denne Fiat havde i forvejen hjælpefjedre.

Her er den originale hjælpefjeder fjernet.

Her er den originale hjælpefjeder fjernet.

 

 

Den gamle fjeder og gummidæmperen skal ikke anvendes mere

Den gamle fjeder og gummidæmperen skal ikke anvendes mere

Her ses den nye luftbælg monteret med medfølgende beslag. Det virker ligesom et dæk, jo mere tryk i bælgen jo højere og hårdere bliver den.

Her ses den nye luftbælg monteret med medfølgende beslag. Det virker ligesom et dæk, jo mere tryk i bælgen jo højere og hårdere bliver den.

 

 

Luftslangerne (de røde) forbindes og fastgøres.

Luftslangerne (de røde) forbindes og fastgøres.

Kompressoren som er eldrevet er her monteret under vognbunden.

Kompressoren som er eldrevet er her monteret under vognbunden.

 

 

Her ses betjeningspanelet med manometer.

Her ses betjeningspanelet med manometer.

Højden uden luft.

Højden uden luft.

 

 

Med 3 bar lufttryk er højden således.

Med 3 bar lufttryk er højden således.

Hvis den elektriske kompressor svigter, kan man pumpe luft på med en håndpumpe eller med luft henne på tankstationen.

Hvis den elektriske kompressor svigter, kan man pumpe luft på med en håndpumpe eller med luft henne på tankstationen.