Rejsebeskrivelser

22. februar 2010

Vintertur i autocamper til Polarcirklen

Bjarne og Ulla's autocampertur til det traditionsrige Samemarked i byen Jokkmokk som ligger lige nord for polarcirkelen
Vi har fået lov at låne Bjarne's rejsebeskrivelse fra en hvinende kold, men fantastisk vintertur i autocamper til Jokmok.

polarcirkelen - Jokkmokk

Bjarne beretter:

"Vi har i flere år snakket om, at når vi fik tiden til det, ville vi på en vinter tur til det nordlige Sverige, vi har været deroppe mange gange om sommeren, men ønskede at opleve det fantastiske landskab i vinterdragt.

Efter en del snak og drøftelse af forskellige muligheder bestemte vi, at turen skulle gå til det traditionsrige Samemarked i byen Jokkmokk som ligger lige nord for polarcirkelen. Markedet afholdes hvert år den første uge i februar og i 2010 har det været afholdt i 405 år uden afbrydelse.

Vi snakkede om flere alternative rejsemuligheder, men blev til sidst enige om at en tur i autocamper tiltalte os mest, dog var vi klar over at camperen skulle opfylde nogle krav, den skulle være velegnet til vinterbrug,  med frostsikker vand og spildevandsanlæg, samt have et godt varmeanlæg, da vi vidste at det kan være meget koldt i Nordskandinavien om vinteren.

Hymer i sneen

Problemet var bare at finde en sådan autocamper, vi undersøgte forskellige muligheder for at leje en, som kunne opfylde vores krav. Blandt andet besøgte vi Dancamper og spurgte om de havde mulighed for at hjælpe os, men de havde skruet nummerpladerne af deres udlejningsbiler i vinterperioden og kunne derfor kun tilbyde os at langtidsleje en autocamper. Vi kunne så prøve om det var noget for os og bestemte vi os efterfølgende for at købe, kunne vi få en del af lejebeløbet refunderet, egentlig et godt tilbud, som vi dog ikke syntes passede rigtigt til netop vores planer, som jo kun var en vinter tur på 2 uger. Vi følte heller ikke, at vi havde behov for at leje en autocamper, for at undersøge om det skulle være vores ferieform fremover, vi havde tilbage i 80´erne en autocamper i mange år, som gav os mange gode oplevelser, så vi var egentlig afklaret omkring, at vi nok på et tidspunkt ville købe en igen.   

Selvfølgelig havde Dancamper også mange dejlige campere til salg, både nye og brugte, blandt andet stod der lige indenfor døren, en brugt helintegreret Hymer B614 som var udstyret med næsten alt hvad vi kunne ønske os og havde brug for til vores vinter tur, men det var jo for at leje og ikke for at købe vi var kommet, derfor tog vi hjem for at tænkte lidt nærmere over vore muligheder.

Hurtig blev vi dog enige om, at det nok var netop den Hymer, som skulle transportere os til Jokkmokk, hvis vi kunne få handlet på en fornuftig måde, derfor endnu et besøg hos Dancamper hvor vi ret hurtigt blev enige med Anette og Jens Erik om detaljerne og ikke mindst om prisen på camperen, det endte derfor med at vi købte den, så nu var vi igen  blevet de lykkelige ejere af en autocamper.

Et hus i sneen

Vores autocamper er udstyret til vinterbrug med dobbeltbund, 2 varmeanlæg, 2 forbrugsbatterier, EFOY batterilader, Truma omformer som laver batteristrøm om til 230 volt med en effekt på 1000 watt, klimaanlæg til køling (det har vi nu ikke haft brug for på turen),  termoruder i sidevinduerne i førerhuset, isoleringsmåtte til frontruden, TV med parabol og meget mere. Vi følte den til fulde opfyldte de krav vi havde og glædede os til turen nordpå.

Istap ved udstødning fra varmeapparat

Det blev en rigtig kold tur, vi fik fortalt at det var den koldeste vinter de havde haft i 27 år. På vores tur oplevede vi mange nætter hvor temperaturen var under minus 25 grader, en enkelt nat endda minus 30 og dag temperaturerne var normalt ikke over minus 10. 

Solnedgang i hård frost

Camperen har klaret det godt og den har levet op til vore forventninger, det har overhovedet ikke været noget problem at holde stuetemperatur inde i bilen selv ved minus 30 grader udenfor, bare man har gas nok til rådighed. Vi frygtede dog lidt at vores gas beholdning var i underkanten til den ekstreme kulde og for at spare på gassen, prøvede vi at skrue ned for varmen og supplere rum opvarmningen med en lille varmeblæser, når rum termostaten så lukkede for gas varmen, bevirkede det at der cirkulerede for lidt varm luft gennem de varmeslanger, der er placeret under gulvet i dobbeltbunden, der skete derfor det, at vandet i vandslangerne under gulvet frøs til is.

Da vi var nødt til at spare på gassen, løste vi problemet ved at bruge den lille varmeblæser, til i stedet at blæse varm luft ned i dobbeltgulvet gennem lemmen ved vandtanken, så kunne vi skrue ned for gas varmen uden at opleve frostproblemer, så selv med for lidt gas i omkring 30 graders frost gik det fint. Optøningen af de frosne slanger var dog heller ikke noget problem, efter cirka 10 minutter med gas varmen på normal drift havde vi igen vand i alle haner. 

Når vi var tilsluttet strøm på en campingplads fik vi strøm til varmeblæseren derfra, havde vi ikke strømtilslutning, så lavede Truma omformeren 230 volt strøm til varmeblæseren fra vores 12 volt batterier og EFOY´en ladede batterierne op igen, det fungerede perfekt og vi havde stadig mulighed for at spare på vores gas, fantastisk hvad teknik kan klare. Har man gas nok til rådighed og varmeanlægget kører på normal styrke er der ingen problemer, men i vores situation på turen, var vi glade for de alternative muligheder vi havde.

Da vi købte bilen var den ikke udstyret med en motorvarmer, men før turen nordpå valgte vi at få monteret en diesel motorvarmer, hvilket viste sig at være en rigtig god ting, bilen starter i minus 30 grader lige så let som var det på en sommerdag og når vi kører i omkring 15 til 20 graders frost, er det godt med lidt varmetilskud til motoren.

Vores camper har tværstillet dobbeltseng over et stort bagagerum i bag og netop et stort bagagerum er dejlig på en vinter tur som den vi har været på, der er plads til kost og skovl, reservehjul, snekæder, ekstra gasflasker, store støvler med videre. Selve indretningen er vi også meget tilfredse med, da vi kun har været to personer af sted på turen, har vi haft masser af plads at røre os på og skabene kunne med lethed rumme vores ellers noget omfattende vintergarderobe.

Vej 45 i Nordsverige

Vores tur blev den kæmpe oplevelse vi havde håbet på og vi er glade for at vi valgte en tur i autocamper, det giver frihed til at stoppe hvor man vil, man har ikke et eller andet logi som mål for dagens køretur og kan derfor tillade sig at bruge tid undervejs, hvis der dukker noget spændende op som skal udforskes nærmere. Det er også en stor frihed at man har hele huset med sig, nemlig køkken, bad, soveværelse med videre.

Vi kørte i alt 3.450 km. hvoraf cirka 2.500 km. var på is og sneglatte veje, vi havde valgt at køre på gode vinterdæk uden pigge og det viste sig at fungere helt perfekt, bare hastigheden afpasses til føret, giver det ingen problemer at køre langt nordpå uden pigdæk. Vi havde medbragt snekæder i tilfælde af meget sne eller andre forhindringer på turen, men kæderne blev på deres plads i bagagerummet og kom ikke i brug.     Vores Hymer har en sænket Alko undervogn med en lidt større hjulafstand i bag, den kører meget stabilt og Fiat motoren på 2,8 l. leverer en passende trækkraft, der er ingen problemer med at følge den øvrige trafik.

Vi er meget tilfredse med vores Hymer og glæder os til mange gode oplevelser med den i fremtiden, det bliver nok til en vinter tur mere her i 2010 og så kommer foråret og sommeren, måske får vi tid til at køre det i møde på en tur sydpå, ellers finder vi på noget andet.

Med venlig hilsen


Ulla og Bjarne.