Fra lystbåd til autocamper

Dato: 10- 09- 2015

Hos DanCamper har vi besøg af mange sejlere, der søger alternativer til det frie liv med lystbåd.
Særligt i efterårsmånederne, hvor vi kan se tilbage på sommeren, hvor vejret (igen) artede sig knap så godt som vi havde drømt om i de hjemlige farvande.
En autocamper åbner mulighed for stor frihed ligesom en lystbåd, blot med den forskel at man ikke risikerer at "blæse inde"
Med en autocamper, har man stor frihed til at køre hvorhen man har lyst - Derhen hvor solen skinner, hvad enten det er i Skagen, de norske fjelde eller Middelhavet.

Anette og Jens Erik fra DanCamper sejlede i 12 år inden de skiftede til autocamper
Først 12 år med lystbåd – derefter (indtil videre) 17 år med autocamper.

Vi har haft fornøjelsen af at sejle i mange år. Det startede med en dejlig motorbåd, en Saga 27, som vi købte mens vi ventede vores første barn. Vi fik havneplads i Ringkøbing og meldte os ind i den lokale sejlklub. Kun 10 dage gammel var Martin med på sin første bådferie i Ringkøbing Fjord.

Anette og Jens Eriks første lystbåd, en Saga 27 motorbåd - her i slusen i Hvide Sande Efter flere gange at have været inviteret med på kapsejlads i vennernes Molich 10 Meter, fik vi efter et par år lyst til selv at have sejlbåd. Vi solgte motorbåden og købte en fin brugt Maxi 87, som vi havde et par år, hvorefter vi skiftede den ud til fordel for en helt ny Trio 96.

Vi skifter til sejlbåd. Først en Maxi 87 og derefter en Trio 96. Her er Anette ved roret.

Det var fantastisk. Vi var på tur stort set hver eneste weekend hele sommeren og selvfølgelig også i sommerferierne. Weekendturene gik til Hvide Sande eller Bork, mens vi i ferierne tog den store tur op over Vesterhavet til Thyborøn. Vi sejlede i Limfjorden, på Østkysten, i Det Sydfynske Ø-hav og til den svenske skærgåd.

Jens Erik og "Første styrmand" Martin ved roret.

Vores to drenge Martin og Søren færdedes hjemmevant om bord og på havnene med redningsvest, kese og fiskestang.Vi holdt mest af turene i Limfjorden, for her kunne det aldrig gå helt galt med at komme hjem til Ringkøbing når ferien sluttede. Skulle vejret drille kunne vi efterlade båden i Lemvig og hente den når vejret var gunstigt til ”den store tur” ned over Vesterhavet. Det har vi gjort flere gange. De gange vi vovede os helt til Sverige, var vi knapt kommet frem, før Jens Erik begyndte at holde øje med vejrudsigten for at finde den gunstigste dag at sejle retur til Jylland igen – det var lidt stresssende. Hvis der var udsigt til dårligt vejr, sejlede vi hjem før beregnet, for ikke at risikere for voldsom søgang på hjemturen.
I sommerferien 1992 løb vi i en periode med kuling og måtte efterlade båden i Nykøbing Mors for at komme hjem på arbejde. Anette var gravid med 3. barn, Mette – og derfor ikke for stolt af den voldsomme søgang. Det blev gode venner, der denne sommer sejlede båden hjem til Ringkøbing Fjord for os.

Søren og Martin hygger på fordækket. Det er fantastisk i den svenske skærgård.

Da vi kom hjem fra ferie købte vi et skønt nedlagt landbrug, som skulle restaureres. Den efterfølgende sommer var sejlbåden derfor slet ikke i vandet. Den blev sat til salg – vi havde fået lyst til at være lidt mere hjemme, anlægge køkkenhave og plante træer. Vi kom dog hurtigt til at savne vores ture sammen, og besluttede at prøve noget helt nyt. Vi lejede en autocamper og tog på sommerferie i Sverige. Det var en så god oplevelse, at vi efter ferien købte egen autocamper, en Euramobil alkovemodel, med god plads til os alle. Vi var som tidligere på tur næsten hver weekend og alle sommerferier – nu bare med den forskel, at vi aldrig ”blæste inde” i en havn. Vi kunne køre når vi havde lyst, uanset vejret, og vi kom lidt længere omkring. Det var fantastisk afslappende, og nok den ferieform der kommer nærmest vores tidligere bådferier – men helt uden stres på grund af vejret

Første tur gik til Norge i en lejet autocamper. Her får Mette et dejligt udendørs bad.

Kajakkerne bliver flittigt brugt, også til en fisketur.  Familiehygge ved bålet.

Kajakkerne bliver flittigt brugt, også til en fisketur. Familiehygge ved bålet.

Anette og Jens Erik næsten "alene i verden" - her er pragtfuldt

En autocamper er bestemt ikke ensbetydende med overnatninger på overfyldte campingpladser. Både i Danmark og resten af Europa, er der mange autocamperpladser, som ofte er fint beliggende tæt på bycentrum ved floden eller havnen. I Frankrig har man f.eks. mulighed for at tilmelde sig en organisation, France Passion, hvor man får gratis plads hos flere hundrede vinbønder, vinslotte og landbrug.

Dansk Autocamperforening har udgivet en bog med mange fine pladser i Danmark og Norden. Melder man sig ind i foreningen, får man automatisk bogen og et medlemsblad tilsendt. På foreningens hjemmeside, er der mange gode råd og ideer til autocamperkørere. Der er mulighed for at deltage i fællesarrangementer og guidede ture, hvis man har lyst til det, eller man kan hente tips til gode ture på egen hånd.