Blåvandshuk oktober 2021

Dato: 27- 10- 2021

- skrevet af Ane og Frank

Fredag stak vi (Frank, Ane og vores søn Kristian) af sted hjemmefra og havde kurs mod Tønder, hvor Anes forældre bor. Vi gjorde holdt og fik købt fløde, som hører sig til den dejlige hindbærroulade, som bedstemor havde bagt. Det var rart at hygge med familien. Kristian (vores 11 år gamle søn) blev og spillede kort med sin bedstemor, mens vi kørte et smut over grænsen.

Turen fortsatte i regnvejr mod Rudbøl, hvor vi desværre ikke kunne finde en ledig autocamperplads, hvorfor vi fortsatte til Møgeltønder, hvor der er en rolig og afsides autocamperplads lige overfor Schackenborg Slot.

Ane og Kristian foran parken til Schackenborg Slot i Møgeltønder

Kristian og Carthagoen med Blåvandshuk Fyr i baggrunden

Lørdag:

Vi kunne ikke komme på rundvisning, da der var lukket for den slags, da slottets personale har travlt med at forberede juleudstilling. Men en skøn gåtur uden for slottet blev det til, mens Kristian hørte om Guldhornene, der netop blev fundet i Gallehus lige uden for Møgeltønder (i 1639).

Turen fortsatte mod Esbjerg, hvor vi blandt andre børnefamilier havde en god oplevelse i Fiskeri- og Søfartsmuseet. Det var især fascinerende at se, hvor dygtige fladfiskene er til at camouflere sig på sandbunden og fra det underjordiske bassin se de fire glade sæler så legende let boltre sig i det blå vand.

Mætte af mange indtryk tog vi en rask frokost i camperen og ville selvfølgelig herefter gøre et nærmere kig på de fire, kæmpestore siddende, hvide mænd - “Mennesket og havet” - et monument som nærmest er blevet Esbjergs vartegn, og som ligger lige over for Fiskeri- og Søfartsmuseet.

Kristian ved indgangen til Fiskeri- og Søfartsmuseet

Fodring og træning af de legesyge sæler

"Mennesket og Havet" - storslående og JA, havet er dragende

Kristian fik en fascinerende natlampe i form ag "Hvalen Christian" som kan skifte farve

Den friske luft gjorde godt, og den trængte vi til mere af. Derfor kørte vi igennem Marbæk plantage, hvor de store longhorn kvæg flere steder gik og græssede.

Efter en god kop kaffe gik vi en sen eftermiddagstur ved stranden ved  Marbæk og kunne i aftensolen se overmod Skallingen og Ho samt Fanø - en smuk og stille aften.

Nu var det mørkt, og vi ville mod Blåvand, så vi havde kort til Tirpitz museet, som skulle besøges, når det åbnede op kl. 10 søndag formiddag.

Vi hyggede i camperen med aftensmad og senere så vi “Den store bagedyst”, som vi streamede. Vi manglede at få pakket diverse spil og et raflebæger og terninger ud i camperen, så vi gik lidt tidligt til ro og hyggede os med lidt læsning.

Leg på stranden ved Marbæk

Marbæk Plantage

Søndag:

Rundstykker blev lunet i ovnen og kaffen brygget og efter en dejlig morgenmad og 5 min. kørsel, kunne vi som nogle af søndags tidligste gæster gå på spændende opdagelse i bunkermuseet “Tirpitz”, der både bød på historiefortælling fra 2. Verdenskrig, Istidens mammutter og andre fortidsdyr samt en flot ravudstilling.

Mætte af indtryk og den dragende ny teknologi i historiefortællingen var vi sulte og tog en hurtig frokost i camperen. Opvasken blev også hurtigt klaret, og i det flotte solskinsvejr kunne vi ikke lade være med at fortsætte vores tur mod det velbesøgte fyr ved Blåvandshuk.

Mammutterne var kæmpestore og gjorde indtryk

Operahuset i Sidney udført i 25 kg rav

Kristian og Frank - Gangene i bunkeren, Tirpitz, som det ikke er lykkedes at sprænge væk

Ane og Kristian i Tirpiz

Der blev leget, løbet og klatret på/i klitterne og de mange skjulte bunkere

Skyggerne er lange her i efteråret

Kristian på én af de næsten skjulte bunkere

Vinden holdt Kristians jakke tæt ind mod maven

I læ af klitterne fik vi set flere bunkers og tog den smukke strandtur tilbage mod camperen. Der var masser af skum og bølger på det brusende hav. Farvestålende drager hvirvlede hektisk rundt i den friske vind, og vi fandt smukke konkylier på den mageløse brede stand - en dejlig solrig gåtur at slutte efterårsferien af med!

Og så af sted, ned og samle konkylier på stranden

En dejlig tur fik sin afslutning - men Blåvandshuk du gjorde et stort indtryk på os - vi vender helt sikkert tilbage

Vi glæder os allerede til vores næste smuttur i autocamperen…..