Autocampertur til ”De Varme lande” 2013

Dato: 06- 12- 2013

– af Anette og Jens Erik – DanCamper A/S Det er nu blevet vores tur til at holde ferie. Vi har glædet os længe, og har holdt øje med vejrudsigten for både Sydfrankrig, Portugal og Spanien.

Vi skal selvfølgelig på autocampertur, men det betyder ikke så meget for os, hvor vi kommer hen. Hovedsagen er at vi får slappet godt af, og at vi så vidt muligt finder sol og varme.

Vi er fulde af forventning og har 4 ugers ferie foran os, da vi starter vi ud fra Horsens midt i oktober måned.

Vi kører i år i en Chausson Wolcome 78, en delintegreret autocamper med queensbed og separat brusebad og toilet. Vi har stort køleskab og en god fryser, som er fyldt godt op hjemmefra. Det er absolut én af de mest velfungerende autocampere, vi hidtil har kørt i.

Vi vælger at køre over Bremen, Köln og Luxemburg og derfra videre ned over Frankrig via Miloubroen til Narbonne.

Bortset fra det har vi nu ikke planlagt så meget. Vi har lyttet godt efter når vores kunder og gæster hos DanCamper har fortalt om deres gode oplevelser.

Undervejs er vi også altid åbne for et godt tip fra andre rejsende. Vi har ofte fået helt uventede og gode oplevelser når vi på denne måde improviserer og ikke slavisk følger en planlagt rute.

Første stop – hos tysk leverandør
Første stop er ikke rigtig ferie.

Det er et besøg hos én af vore leverandører i Tyskland, hvor vi har fundet en Chausson Sweet Mini til én af vore kunder, som ønsker sig netop denne model til hurtig levering. Autocamperen er rigtig fin, og vi får aftalt levering i Gedved i løbet af et par dage.

Vi har et fint samarbejde med vore tyske forhandlerkolleger, og kan ofte af den vej skaffe en speciel model, hvis vi ikke selv har den hjemme på lager. Det gælder både nye og brugte autocampere.

Herfra fortsætter vi til en dejlig autocamperplads i den lille franske by Goncourt ved floden La Meuse, som vi fandt sidste år. Her er god plads og absolut fred og ro.

”Du kan tanke frisk vand her og komme af med dit spildevand og dit skrald – og du kan overnatte for i alt 2 Euro. Hvis du ikke vil betale 2 Euro, så tag dit skrald med dig og find en anden plads” - sådan stod der på informationsskiltet.

Vulcanoparken ved Clermont Ferrand

Vi har flere gange tidligere lagt op til at besøge Vulcanoparken ved Clermont Ferrand, men det er aldrig blevet til noget. Det gør vi nu.

Vulcanoparken ved Clermont Ferrand Vulcano Park - en verden af oplevelser

Vi ankommer midt på eftermiddagen og har kun ca. 3 timer til parken lukker. Det bliver en meget stor oplevelse.

Vi kan desværre ikke (ret meget) fransk, så vi må nøjes med at se billeder - men hold da op nogle flotte fotos!

Det mest imponerende er dog 4 forskellige Reality Biografer, hvor vi forsynet med 3D-briller virkelig føler os i centrum af vulkanudbruddene - her behøver vi ikke at kunne forstå fransk.

Vi bliver grundigt rystet. Vi besøger bl.a. dinosaurerne og andre fortidsuhyrer – de er frygtelig livagtige, og vi hviner og vender os væk, da vi ligefrem føler deres fugtige hvæsen i ansigterne (i form af små vandforstøvere i sædet foran os).

Temperaturen stiger (varmekanoner) og så er der selvfølgelig de voldsomme lydeffekter. DET KAN IKKE BESKRIVES – DET SKAL OPLEVES.

Vi kører derfra først på aftenen, og vi sætter GPS’en til at finde en smuk rute til en lille campingplads ca. 15 km derfra.

Det bliver noget af en oplevelse. Ind i mellem er vejen så smal, at man skulle tro det var en cykelsti og vi oplever meget stejle stigninger.

Jens Erik, der ellers er en erfaren autocamperkører, bliver temmelig svedt i hænderne og er ret tavs det meste af turen.

Smalle og stejle veje ved Clermont Ferrand Smalle og stejle veje ved Clermont Ferrand

Husdyr på campingpladsen Hvor er fårehyrden mon?

Vi vil ikke anbefale campingpladsen, men det var i hvert fald en oplevelse. Der var både får, gæs og høns på pladsen og masser af ”høm hømmer” over alt.

Der var dog stille og roligt – og der var underholdning for alle pengene, da en hollandsk gæst i autocamper kørte lige ud på et lavtliggende fugtigt græsareal. Efter flere forgæves forsøg på selv at komme fri af den bløde undergrund, måtte han trækkes fri af en traktor.

Clermont-Ferrand og Millau-broen

Fra Clermont Ferrand kører vi ad den smukkeste rute med den nye (gebyrfri) motorvej A75 til den imponerende flotte Millau-bro, og herfra videre over Massif Centrale til Narbonne Plage.

Millau-broen - Et arkitektonisk mesterværk

Vi har flot klart vejr helt til vi er kommet over broen. Resten af vejen er det temmelig tåget.

Vi finder en fin autocamperplads ved Lysbådehavnen i Narbonne Plage og for første gang i ferien, sidder vi uden for og spiser aftensmad.

Efter at have kigget lidt på vejrudsigten for den næste uges tid, bliver vi enige om at køre til Spanien allerede næste dag. – Portugal må vente til næste år.
Sommervarme i Spanien
Vi får handlet ind næste formiddag og sætter så kursen mod Spanien.

Jens Erik har fundet en autocamperplads ved en campingplads nær Tarragona.

Her er vidunderligt – Lige ned til vandet og det skønneste vejr. (Man skal bare vende ryggen til selve campingpladsen, som ikke er særligt charmerende med dens mange tætliggende hytter, campingvogne og mærkværdige tilbygninger.

Her bader vi for første gang i ferien – både vandet og luften er nok ca. 24 grader – pragtfuldt!

Mont-Roig Camping ved Tarragona Mont-Roig Camping ved Tarragona

Dagen efter cykler vi en dejlig tur ind til havnen i Tarragona, hvor vi spiser frokost på en hyggelig restaurant.

Da vi kommer hjem fra cykelturen trækker det op til regn. Vi beslutter at fortsætte lidt længere sydpå næste dag.

Én af fordelene, når man kører autocamper, er muligheden for at flytte sig efter vejret.

Vi har aldrig forudbestilt plads på vores ture – vi venter og ser hvad vi har lyst til og hvad der er gunstigst i forhold til vejret i området. I Spanien kan der være stor forskel på vejret, selv inden for forholdsvis korte afstande.

Næste stop bliver en autocamperplads i Peniscola lidt nor for Valencia.

Her er dejligt, men naboerne er, efter vores mening, lidt for snakkesalige og deres autocamper lidt for støjende – så er det jo godt, at vi bare kan køre efter ”en ny udsigt” eller bedre selskab.

Jens Erik skifter hjul Revne i fælgen

Undervejs får vi klaret et presserende problem – et af vores bagdæk kan ikke holde trykket, og vi har hos et dækværksted fået konstateret at vores fælg har en lille revne. Det ville tage 5 dage at skaffe en ny fælg til os. Vi har derfor været på cykeltur i området og hos et lille lokalt autocamperværksted i Peniscola skaffer vi en brugt fælg med et gammelt dæk på. Jens Erik har skiftet hjulet mens vi holder på autocamperpladsen, så nu skal vi bare lige have dækkene byttet rundt. Det klares hurtigt hos et lille dækfirma ved hovedvejen, og vi kan køre videre med ro i sindet.

Oliva

Vi indstiller vores navigation til at ”undgå betalingsveje” og kører ad den game hovedvej til Oliva.

Vi handler ind undervejs, da vi får øje på en Lidl – her kan man nemlig købe rugbrød J.

Vi ankommer til Kiko Park, en dejlig campingplads, som ligger lige ved stranden i Oliva. Der er fine autocamperpladser i forbindelse med campingpladsen.

Vejret er pragtfuldt og stranden er helt vidunderlig. Vi bader flere gange om dagen, men holder os ellers mest i skyggen – Temperaturen når 30 grader i luften og 24 i vandet.

Kiko Park Kiko Park - autocamperpladsen

Vi cykler et par ture i byen og området, og vi går en rigtig dejlig tur i byens gamle smukke gader. Vi følger en afmærket rute rund i byen, så vi må formode vi kommer forbi det bedste byen har at byde på – i stedet for blot at gå planløst rundt.

På tur i Oliva På tur i Oliva

Vi bliver i 4 dage og kører så lidt længere syd på. Vi benytter os af en gråvejrsdag til køreturen.

Altea

Altea, byen man bare ikke må køre forbi.

Her er den smukkeste gamle bydel, med smalle gader og charmerende og velbevarede gamle huse. Vi skal selvfølgelig igen op og gå en tur i den historiske bydel.

Atea - Historisk bykerne Atea - Historisk bykerne

På vores tur sidste år fandt vi en rigtig dejlig autocamperplads i Altea, ”San Antonio Camperpark”.

Den ligger lige ned til vandet, og værten her er noget helt særligt.

Han er oprindeligt uddannet læge, men er ”stået af ræset” og har fået renoveret familiens over 40 år gamle campingplads, som lå ubenyttet hen fordi tiden var løbet fra den, og den var blevet for lille.

Nu er pladsen ryddet for de fleste træer, den gamle badebygning er flot renoveret og den er kun åben i vinterhalvåret – lægen, Paco og hans kone, Amparo holder fri om sommeren. Men lige nu ”går Paco stuegang” hver formiddag, han er rundt og hilse på hver enkelt og sikre sig, at vi alle har det godt.

Den første dag i Altea er der omslag i vejret, og det bliver bidende koldt, så koldt at vi finder vinterdynerne frem, da vi skal i seng.

Vi benytter os af den lille hyggelige opholdsstue på pladsen. Her er internet adgang og vi får lagt den første del af vores rejsebeskrivelse på DanCampers hjemmeside.

Der er et enkelt hold danskere, på pladsen foruden os. Vi få en hyggelig sludder med Lene og Michael, og kan glæde os over, at de faktisk har fundet frem til denne plads på vores anbefaling – De har læst vores rejsebeskrivelse fra 2012.

Allerede næste dag titter solen frem igen og det bliver dejlig varmt i vejret. Vi tager kaffen med i cykeltasken og cykler en tur til den lille nationalpark, ”Sierra Helado"

Det er en fantastisk dejlig tur, med den flotteste udsigt. Man kan evt. vælge at parkere ved P-pladsen ved indgangen til parken og cykle eller gå turen ud til det gamle fyr. Turen er kun 2,5 km. Fra autocamperpladsen er der ca. 5 km ud til fyret. Du kan se flere fotos her.

Er du frisk på en mere udfordrende vandretur op over bjergkammen og helt til Benidorm, så se lige denne svenske turbeskrivelse.
Vi "nøjes med" den lille tur ud til fyret på cykel, men Lene og Michael er friske tager turen over bjerget. De fortæller, at det er en helt fantastisk tur. Man skal være i god form og sætte 4 - 5 timer af til turen, som er ca. 9 km lang - du kan tage bussen eller en taxa tilbage til Altea - eller gå ved foden af bjerget, det skulle kun tage et par timer. Husk at tage vand og lidt at spise med på turen. Vi har fået lov til at vise et par af deres fotos her - det er en helt fantastisk udsigt.

Opdagelsesrejsende

Vi kører fra Altea lørdag d. 2. november – og vi trænger til at få købt lidt ind på vejen. Vi har (igen i år) overset, at det er helligdag og at alle butikker er lukket d. 1. november, dagen efter Alle Helegenes Dag.

Vi kører efter en autocamperplads ikke så langt fra kysten syd for Mazarròn. Vi tager os god tid og vælger at ”undgå betalingsveje”.

Vi finder pladsen midt på eftermiddagen, men som vi næsten altid gør – kører vi forbi og fortsætter lidt længere, for tænk hvis ”den bedste plads” ligger lige lidt længere fremme?

Vi er heldige, vi finder den skønneste, helt nyanlagte plads lige ved stranden kun et par km længere fremme. Her er ikke meget underholdning – men fred og ro og dejligt badevand, lige som vi kan lide det.

Puntas de Calnegra Puntas de Calnegra

Den lille landsby består stort set kun af 5 huse og en kirke, men trods det, kan man byde på ikke mindre end 3 barer/restauranter og en lille købmand.

Vi bliver 2 overnatninger, hvorefter vi sætter kursen mod Vera, hvor Jens Erik har fået kig på en campingplads, hvor der skulle være mulighed for at komme ud og køre ATV – Efter noget besvær finder vi pladsen, men den er så dårligt beliggende og udstråler i den grad forfald, at vi i stedet vælger at køre videre til vores næste mål, Las Negras, kun 80 km længere syd på.

Her har vi været et par gange for mange år siden sammen med vores børn, og vi glæder os til at se området igen. Las Negras ligger i en smal dal lige ud til havet med bjerge til begge sider. Tager man en murehammer med på vandretur, er der gode muligheder for at finde fosiler her – til stor fornøjelse for ungerne.

Det er blevet meget dyrt at campere her – det hidtil dyreste på vores tur, men det er også et fantastisk dejligt område. Vi tager straks på vandretur i bjergene langs kysten. Der er en afmærket sti, men man kan også vælge at gå på en smal, uofficiel sti helt ude på kanten af klipperne – det gør vi selvfølgelig. Det er en utrolig flot tur, men også lidt risikabel – man skal holde tungen lige i munden og gå forsigtigt. Vi råder til at følge den afmærkede sti. Du kan se flere fotos her.

Las Negras - Campng La Caleta Las Negras - Campng La Caleta

Los Madrillos

Fra Las Negros kører vi lidt sydpå langs kysten for også lige at se en anden campingplads i området. Den er efter vores mening uinteressant, men vi kommer forbi en bedårende lille fiskerby, Isleta del Moro, hvor vi holder pause og går en lille tur.

Isleta del Moro Isleta del Moro

Én af vores kunder har anbefalet os at besøgecampingpladsen Los Madriles i den lille by Isla Plana lige nord for Puerto Mazarron.

Her har vi aldrig været før, så det vælger vi at gøre nu.

Campingpladsen er dejlig, og der er både en udendørs og en indendørs swimmingpool, som begge er opvarmet til 30 grader hele året.

Foretrækker du at bade i havet, er det også muligt. Det er bedst at gå ned til stranden henne i byen. Stranden er temmelig stenet og ikke så bred, men når man først er kommet i bølgerne, er der dejlig fin sandbund. Du kan se flere fotos fra området her.

Isla Plana - Los Madrillos

Der er anlagt en fin sti (ca. 5 km) langs kysten til den lille by, Cabo Tinoso længere omme i bugten.

Der er plads til at cykle ved siden af hinanden og ingen biler vi skal passe på – Vi nyder den flotte udsigt til havet - og stilheden.

Vær opmærksom på at en del, selv store campingpladser som Los Madriles, ikke tager mod betalingskort, så sørg for at have lidt kontanter i Euro med på turen.

Da vi kører fra pladsen efter 2 overnatninger, vælger vi at køre nordpå ad mindre veje gennem de flotte bjerge.

Nyhed: ”Rulle-læsejl” fra Omnistore

Vi har et nyt læsejl med på turen. Du kan se flere fotos af læsejlet her.

Det har vakt stor interesse alle steder, hvor vi har stillet det op, og vi er selv meget begejstrede for vidunderet.

Det er lynhurtigt at stille op og det fylder og vejer ikke ret meget.

Det passer i vores markisebeslag på siden af autocamperen og trækkes ud og fastgøres i markisebenet med velco – hvis vi har markisen ude. Ellers kan det i stedet fastholdes af 2 barduner og pløkker.

Alletiders julegaveide til ”manden der har alt” – (Ring evt. til Jan og forhør nærmere: 2075 5792)

Det er en meget smuk tur tilbage til Altea.

Vi har kun en kort tur tilbage til Altea, så vi vælger en meget flot tur op gennem bjergene og undgår motorvejen og de større byer.

Turen tilbage til Altea Turen tilbage til Altea

Vi følges sjældent med nogen, når vi er på autocamperferie. Vi nyder det uforpligtende i kun at være os selv – så kan vi være impulsive og skal ikke tage hensyn til andre, men lige nu glæder vi os dog meget til selskab efter 3 uger alene. Vi har mødt et danskt par på autocamperpladsen i Altea, og de har inviteret os på aftensmad. De har heldigvis været forudseende og har reserveret plads til os – for der er stort set fyldt helt op på pladsen.

Da vi ankommer midt på dagen bliver vi modtagetaf Paco med et dejligt grin og et ”Welcome home”.

Næste aften er det os, der byder på aftensmad, og vi nyder at købe ind til gæstemiddag og hygger os med forberedelserne. Vi har et par rigtig dejlige aftener sammen, inden vi igen sætter kursen nord på – en ”lang tur” på ca. ca. 80 km til Kiko Park i Oliva. Her vil vi nyde det sidste par dage af ferien ved stranden. Den absolut bedste badestrand vi har oplevet på hele turen.

Voldsom vind på hjemturens første dag

Vi har valgt at blive i det gode vejr i Spanien så længe som muligt, men mandag morgen skal vi af sted. Vækkeuret ringer kl. 7 – og vi står op til den smukkeste solopgang.

Kiko Park Solopgang Kiko Park Solopgang

For første gang i ferien oplever vi virkelig voldsom vind. ”Tramontanaen” raser hele dagen, og det er ikke for sjov når advarselsskilte ved vejen advarer mod kraftig vind – man skal bestemt tage advarslen alvorligt og tilpasse hastigheden. Flere gange oplever vi ligefrem at sidespejlet på Fiatens førerhus klapper ind.

Vi overnatter på en lille autocamperplads ved Ferrand Herrold i Frankrig. Det er blevet rigtig koldt og vinden raser stadig, og vi bliver gynget i søvn mens vinden rusker gevaldigt i autocamperen.

Ferrand Herrold - autocamperplads Ferrand Herrold - autocamperplads

Næste morgen er det helt vindstille og fint solskinsvejr, så vi får den flotteste tur op over Massif Centrale og ”Viaduc de Millau”. Vi vælger denne rute, selv om den er lidt længere end den traditionelle tur, ”Route de Soleil” langs Rhônfloden. Her er ikke meget trafik og det er en fantastisk flot tur.

Jeg (Anette), der er knap så rutineret en chauffør som Jens Erik, får her mulighed for at få lidt rutine i bjergkørsel på nye gode brede veje. Vi anbefaler særligt at køre denne rute på vejen hjem fra ferie, hvor man har solen i ryggen. Bjergene er betagende smukke i solen.

Vi holder (næsten) altid en god frokostpause – her på en rasteplads ikke så langt fra Clermont Ferrand.

Vi har på en tidligere tur i Alsace området været nogle dage på en (gratis) autocamperplads lige ved flodbeden midt i byen Thann. Om sommeren er her rigtig dejligt og vi har gået tur i vinmarkerne lige oven for floden.

Lige nu er det hundekoldt, og jer er glad for at jeg også tog skijakken og vinterstøvlerne med i autocamperen.

Vi går ud og spiser på en hyggelig restaurant i den gamle bydel tæt på autocamperpladsen.Vi har flot kørevejr og undgår kø op gennem Tyskland. Vi har sat kursen mod en fin autocamperplads ”Südsee Camping” syd for Hamborg, hvor vi har feriens sidste overnatning.

Det har været en helt fantastisk dejlig ferie – og vi har samlet masser af ny energi til en ny sæson i DanCamper.